Monday, August 3, 2009

DEMAM CAMPAK

Aku pegi keje. anak-anak tinggal dengan mak. hari ni aku nk apply cuti sebab nak jaga Faris. so, minggu ni aku keje sehari je. 2 hari apply sbb nk jaga anak, 2 hari lagi last week aku dah apply sbb nk balik Kelantan (6/8/09 - 9/8/09).

Aku sempat cari info kat internet berkenaan dengan campak ni. so, ini hasil penemuan aku.

Sumber : http://promote5.blogspirit.com/

Campak – penyakit biasa tapi bawa kesan sampingan

CAMPAK ialah sejenis penyakit yang mudah menyerang kanak-kanak kecil. Penyakit ini disebabkan oleh sejenis virus dan mudah berjangkit kepada kanak-kanak kecil bawah umur "lO tahun.
Penyakit ini boleh berjangkit apabila seseorang itu terdedah kepada pengidap campak. Penyakit ini merebak akibat keluaran virus melalui udara apabila pesakit bercakap, batuk bersin ataupun berludah.
Sungguhpun campak dianggap biasa ianya boleh mendatangkan komplikasi, terutamanya sekiranya kanak-kanak itu lemah dan taraf pemakanannya juga berku rangan.
Peringkat di mana penyakit ini mudah berjangkit ialah ketika sebelum ruam campak keluar yakni di antara "lO hingga 14hari.
Kadar teruk penyakit ini berbeza dari seorang ke seorang berdasarkan taraf pemakanan dan kesihatan seseorang.
Kadangkala penyakit ini ringan — kanak-kanak itu demam sedikit sahaja diikuti dengan tumbuh ruam-ruam merah dan tidak beberapa hari kemudian sembuh dengan sendiri. Kebanyakan kanak-kanak menunjukkan tanda-tanda seperti berikut.
Tanda-tanda awal penyakit pada bayi; biasanya bayi didapati demam meragam, letih lesu disertai dengan selsema, batuk, mata berair dan merah.
Lagi satu tanda awal demam campak ialah terdapatnya bintik-bintik putih yang dikelilingi warna merah di bahagian dalam mulut kanak-kanak.
Pada peringkat awal suhu badan kanak-kanak tinggi, batuk teruk dan kadangkala kanak-kanak ini juga mengalami cirit-birit, muntah ataupun susah kencing. Jika suhu badan terlalu tinggi, ini akan disertai oleh demam sawan.
Pada hari keempat demam mula turun dan kira-kira pada hari kelima ruam mula timbul dari kepala menurun ketangan, badan dan kaki.
Enam atau tujuh hari selepas ruam campak keluar barulah ruam campak yang halus dan bertompok-tompok merah mula menghilang.
Jika keadaan kesihatan anak kurang memuaskan dan anak itu pula kurang zat makanan dan kurang daya tahan penyakit campak itu lebih teruk dan ruam campak akan mening-galkan bekas-bekas hitam.Pada ketika ini juga keadaan batuk yang teruk dan kadangkala anak sesak atau susah bernafas.

Komplikasi sampingan

Biasanya sekiranya keadaan kesihatan kanak-kanak baik, kuat daya tahan dan taraf pemakanan baik,' campak akan mudah sembuh. Sebaliknya, sekiranya taraf kesihatan dan pemakanan rendah anak yang diserang campak itu mudah diserang komplikasi sampingan seperti jangkitan telinga, jangkitan paru-paru, jangkitan otak dan lain-lain, maka lambatlah mereka sembuh.
Jangkitan telinga biasanya berlaku dalam hari kelima dan keenam di mana kadangkala sakit itu disertai dengan keluar nanah.
Jangkitan saluran pernafasan dan paru-paru biasanya boleh dikesan apabila batuk bertambah teruk dan kadar pernafasan dan kadar nadi tinggi dan juga suhu badan naik semula. Kalau kanak-kanak ini dirawati segera ini akan mengambil masa selama lebih kurang tujuh hingga 10 hari untuk sembuh.
Tetapi kalau anak ini tidak menerima rawatan seperti ubat antibiotik, keadaan boleh bertambah teruk dan boleh membawa maut. Maut boleh berlaku tiga atau empat hari selepas jangkitan paru-paru dan jangkitan paru-paru ini boleh berlaku selepas ruam campak hilang.
Biasanya ibu-ibu tidak tahu bahawa jangkitan paru-paru ini boleh berlaku akibat dari penyakit campak. Satu lagi komptikasi yang boleh timbul akibat penyakit campak ialah seminggu atau dua selepas campak sembuh tiba-tiba si pesakit menunjukkan tanda-tanda sistem urat sarafnya terganggu.
Rawatan boleh menyembuhkan kanak-kanak itu dari komplikasi tersebut tetapi kadangkala terjadi juga kecemasan di mana kanak-kanak itu tidak sedarkan diri buat beberapa minggu atau kadangkala mengakibatkan lumpuh.
Bagaimanapun 60 hingga 70 peratus dari kanak-kanak yang diserang campak sembuh sementara 10 .peratus lagi diserang komplikasi di samping demam campak.

Peringatan Kepada Ibu-ibu:

* Jangan pandang ringan akan demam campak. Sebaik saja dapat di-kesan tanda-tanda penyakit campak akan menyerang, bawa anak berjumpa doktor.
* Bagi anak-anak yang sedang demam campak berikan dia minum air banyak-banyak supaya demam cepat turun dan air serta zat besi yang hilang akibat muntah dan cirit-birit mendapat gantian.
* Pastikan suhu badan turun dengan mendemah badan anak dengan airsejuk. Pakaikan dia pakaian tipis.
* Asingkan kanak-kanak ini dari anak-anak yang lain.
* Sekiranya anak batuk teruk atau susah bernafas, bawa cepat ke hospital untuk dirawat.
* Biasanya doktor akan memberi ubat antibiotik bukan semata-mata untuk merawat penyakit tetapi juga untuk mengelakkan dari komplikasi atau jangkitan sampingan yang mungkin menyerang.
* Tidak ada ubat tertentu untuk menyembuhkan penyakit ini.
* Beri makanan yang berzat kepada anak-anak untuk meninggikan taraf makanan dan kesihatan anak.

Pencegahan

Pada masa sekarang telah terdapat vaksin, sejenis pelalian untuk mencegah penyakit campak. Pelalian ini diberikan kepada kanak-kanak dari usia sembilan bulan hingga dua tahun. Kanak-kanak bawah enam tahun juga boleh diberi pelalian ini. Pelalian ini boleh didapati.dari semua klinik dan pusat kesihatan untuk mencegah campak dan mengelakkan dari komplikasi-komplikasinya.

5 comments:

  1. salam kak... hehe,, sy student ag.. amik info akak ni tuk rujukn assgmnent sy... bleh an?? hehe... lau ad free jmput la ke blog sy jg...

    http://gadistulipsz91.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas info bergune ni..anak saye yang berumur 6bulan sedang alami demam campak. risau saye sebab die batuk dan selsema sejak lebih seminggu lepas.walaupun setelah dibawa ke 2 klinik,demamnye masih tak sembuh.2hari lepas saye bawe die ke hospital.setelah darahnye diambil dan diperikse,doktor kate tak perlu risau kerana bayi tak terkene denggi.semalam,menurut babysitter anak saye mule keluar ruam2 merah di muke dan badannye. barulah saye faham sebab die demam.demamnye kini sudah banyak kurang,tapi malam tadi die tak dapat tidur akibat kegatalan dan tidak selesa.harini saye memutuskan untuk tidak bekerja dan menjagenye di rumah kerana bimbang akan menjangkiti bayi lain di rumah pengasuh. Masa yang diluangkan bersame amat berharge dan saye yakin die juge gembire dan merasekan perhatian dan kasih sayang ibunye amat bermakne.

    ReplyDelete
  3. anak sy baru 9 bulan.. dia dmm 2 hari.. 1st day demam sy ingatkan demam biase aje.. 2nd day tu dah nampak ruam merah2 kat dahi.. esok nya naik pulak ruam kat badan bahagian depan then belakang badan. tpi time tu bdn dia x demamdah.. cuma dia cepat penat dan nak tido susah skit.. kalau bab mkn dia slalunya hantam je apa sy bgi.. tp time kna campak ni smua dia tolak.. susu je y dia trima..org ckpmandikan dgn air kelapamuda nak bg kluar smua ruam campak tu.. tp sy takut efek dia teruk plak..

    ReplyDelete
  4. salam saya datang baca info dan folow sini...

    ReplyDelete
  5. adam d'raphael da 7bln.dye demam 4 hari lps.tp da xdmam dah.hari ke 5 tmbuh ruam kat badan n sblah muka n blakang kpale.tgn n kaki xd.ad org ckp kalau na tgk cmpak dye klua k0t tapak tgn.tp adam xd..hari ni hari ke 6.xd gak kat tgn.tp metua didy ckp dye kne cmpak.acane na tau cmpak ke x.sbb takut ni ruam biase je..bile na bwk g klinik metua xbg sbb ad kes kt t.ganu ni budak demam campak bwak g klinik doktor inject.pg2 mak dye check dye tido.tapi rupe2nye dye da mnggal..

    ReplyDelete