Friday, September 4, 2009

MAKAN....

Memang rumit nak bagi nadhirah makan sekarang..tak nak makan je dia. masak, dia tak nak makan..beli pun dia tak nak.(kalo gula2 laju je..tak pun pandai je cari katner tmpt letak gula2 kat rumah..hhmm..ni la jadinya kalo dah bagi makan makanan ringan). Tetiba jumpa tips ni kat kosmo!..paste kat blog ni.harap jadi ingatan camna nk tangani masalah ini.

Menangani anak cerewet makan

Tangani anak yang tidak suka makan atau terlalu cerewet memilih makanan dengan tip-tip berikut.

Sajian comel

Sediakan sajian berkhasiat tetapi dalam bentuk yang comel untuk menggoda si kecil menjamahnya. Misalnya, anda boleh meletakkan pelbagai jenis sayuran aneka warna atau membuat bentuk mainan daripada buah-buahan pada sajian mereka.

Ini akan membuatkan si kecil makan dan mendapat zat yang secukupnya daripada sajian yang diberikan.

Pelbagaikan menu

Sediakan menu yang berlainan sekurang-kurangnya seminggu sekali. Ini dapat mengelakkan si kecil berasa jemu.

Alihkan perhatian

Jika anak tidak mahu menjamah makanan yang diberi, cuba alihkan perhatiannya. Tunjukkan pada si kecil bahawa makanan tersebut sangat enak dan anda sangat berselera ketika menikmatinya.

Ia secara tidak langsung membuatkan anak anda teringin untuk mencubanya. Selang seli menyuapkan makanan tersebut pada mulut anda dan juga pada mulut si kecil.

Temani anak

Temani anak anda sepanjang dia makan, dan jadikan waktu itu pengalaman santai yang menyeronokkan.

Jauhkan makanan ringan

Jauhkan makanan ringan seperti kentang goreng daripada rumah anda. Makanan ini mempunyai kandungan nutrisi yang rendah dan akan merosakkan selera makan anak anda terhadap makanan yang lebih berkhasiat.

Jumlah sedikit

Beri makanan dalam jumlah yang sedikit, tetapi lebih kerap. Ruang perut anak adalah kecil. Oleh itu, mereka akan berasa lapar dengan lebih cepat.

Buat sajian

Galakkan anak anda merancang dan membuat sajian bersama-sama. Ia sekali gus membuatkan anak anda bersemangat untuk menikmati makanan yang mereka sediakan bersama ibu tersayang.

Sajian lain

Jika anak anda menyukai makanan tertentu, cuba masak makanan lain dengan cara yang sama.

1 comment:

  1. hmm kita jual bunga okid byk kat umah....blog awak cantik la,,,,ajar saya :)besar dah anak awak ek Nur Nadhirah...

    ReplyDelete